Čo je to brand a prečo ho budovať ?
Je úplne jedno, či vediete malé rodinné podnikanie alebo väčšiu firmu so spoločníkmi, vždy je dôležité okrem budovania biznisu, zároveň budovať aj BRAND – ZNAČKU.
Hlavne malým podnikateľom to pomôže konkurovať veľkým značkám s veľkými rozpočtami a možnosťami.
Aj toto je jedna z oblastí, ktorá vám zabezpečí masívny rast a nových zákazníkov.
- Značka nie je len super moderné a profesionálne logo a vizitka.
- Nie je to ani nekresťansky drahá reklama.
- Značka je jednoducho povedané to, ako vás vnímajú vaši zákazníci a čo o vás hovoria.
Pekfektne to vystihol Jeff Bezos:
„ Vaša značka je to, čo ostatní ľudia hovoria o vás, keď nie ste v miestnosti. „
Nikdy som nebola na „ZNAČKY“.
Ale toto je iné.
Teraz je to iné.
Vždy, už od mala, som vnímala „značky“ ako niečo hanlivé. Ako niečo, čo v mojom hodnotovom rebríčku nemá čo robiť. A ani ľudia, ktorí sa „značkami“ oháňali.
A viete prečo ? Pretože mi nikdy nikto nevysvetlil, čo „značka“ znamená.
Vždy som vnímala „značky“ len cez ľudí, ktorí ich v mojom okolí reprezentovali.
Vlastne, to je silné slovo – reprezentovali.
Proste ich nosili. ( týkalo sa to najčastejšie oblečenia – to som vnímala ako malá )
Tí ľudia boli väčšinou nafúkané indivíduá, ktorým nosenie „značiek“ zabezpečovalo určitý status, pocit nadradenosti a právo na všetko.
Je pravda, že toto moje vnímanie „značiek“ sa pevne budovalo v hlbokom socializme, ale nie o tom chcem písať.
To možno niekedy inokedy, v budúcom živote.
Chcem tým povedať, že doba našťastie pokročila, že dnes mám už iné vedomosti a skúsenosti o tom, čo „značka“ #BRAND znamená a ako rýchlo si „značka“ dokáže pokaziť svoje dobré meno a reputáciu.
Spôsoby budovania značky:
Osobná značka a firemná značka sú dva rôzne spôsoby, ktoré môžeme z pohľadu podnikania budovať.
Každý z týchto spôsobov má svoje vlastné charakteristiky a výhody.
To, či je lepšie budovať osobnú alebo firemnú značku závisí od konkrétneho biznisu a cieľov podnikateľa.
V niektorých prípadoch môže byť výhodné budovať osobnú značku, ak ste v oblasti, ktorá vyžaduje vysokú úroveň dôvery a autenticity, napríklad ako odborník v danej oblasti, tvorca alebo autor.
( napr. realitní makléri, poisťovací konzultanti, rôzni tvorcovia, autori, mentori, konzultanti, tréneri…, ale aj dobrý inštalatér, či elektrikár nie je na zahodenie. )
Na druhej strane, v prípade firiem, ktoré chcú rásť, mať väčší tým, viac zamestnancov a ponúkať širšiu ponuku produktov alebo služieb, môže byť výhodnejšie budovať silnú firemnú značku.
A tiež je to výhodnejšie, ak do budúcna plánujete firmu predať, alebo urobiť generačnú výmenu v rodinných firmách.
Aký je rozdiel pri budovaní osobnej a firemnej značky ?
Osobná značka:
Zameraná na vás ako osobu.
Ideálna pre tých, čo ponúkajú služby alebo špecifické produkty.
Pomáhajú vytvárať, pretože ľudia dôverujú konkrétnym ľuďom.
Firemná značka:
Zameraná na celú firmu.
Lepšie pre firmy s fyzickými produktmi.
Posilňuje firemnú identitu.
Budovanie značky je dlhodobý proces.
Aj budovanie značky je dlhodobá záležitosť, je to proces vytvárania povedomia o vašej značke medzi širokou verejnosťou. Neudeje sa zo dňa na deň a vyžaduje si svoju vlastnú stratégiu, ktorá je v súlade s vašou celkovou víziou, alebo víziou vašej spoločnosti.
Na pocitoch zákazníkov záleží:
Toto všetko síce sprostredkujete verejnosti pomocou vizuálov, ale najdôležitejší zostáva aj tak pocit zákazníkov, ktorý získajú pri kontakte s vami, vašimi zamestnancami, s vašou firmou.
Spomeňte si, aký máte pocit, keď znova po roku uvidíte v telke reklamu na vianočný kamión Coca-Coly ?
Usmievate sa ?
Tešíte sa ?
Asi áno.
Tak nejako by sa mali cítiť aj ľudia, keď budú o vás a vašich službách počuť.
Máte odvahu zistiť, ako vás vaši zákazníci vnímajú ?
P.S.: Ako budovať osobnú alebo firemnú značku ?
Stiahnite si ťahák PDF a ten vám to prezradí. Rozhodnutie bude len a len na vás.
Rozdiel medzi firemnou a osobnou značkou
Budovanie osobnej značky
Budovanie firemnej značky
………………………………………………………………
Som Andrea Kopinská.
Biznis mentorka, konzultantka a externá manažérka a vyladím vaše podnikanie.
Páčil sa vám tento článok? Chcete ich vidieť viac?
✅ Prihláste sa na odber NEWSLETTERA
? Sledujte #restartbiznis na sociálnych sieťach
? Napíšte mi, alebo si rovno vyberte termín online konzultácie
Budem sa na vás tešiť.
Andrea